Blogi

Digimarkkinoinnin sanakirja (osa 2)

Digimarkkinoinnin sanakirjan toisessa osassa jatkamme digimarkkinoinnin yleisesti käytettyjen termien avaamista. Tästä artikkelista löydät useimmiten käytettyjä digimarkkinoinnin termejä ja lyhyet kuvaukset mitä nämä termit tarkoittavat. Ensimmäisessä osassa pureuduimme termeihin, jotka alkoivat kirjaimilla A-H. Löydät ensimmäinen osan täältä. Toisessa osassa luvassa on siis termit, jotka alkavat kirjaimilla I-Ä.

Inbound-markkinointi 

Inbound-markkinoinnissa pyritään saamaan potentiaalinen asiakas hakeutumaan vuorovaikutukseen markkinoijan kanssa omasta tahdostaan. Tavoitteena on tunnistaa asiakkaiden ostopolun eri vaiheet ja tarjota sisältöjä, jotka ratkaisevat asiakkaan ongelman kussakin ostopolun vaiheessa ja täten liikuttamaan asiakasta kohti ostopäätöstä. Sisältömarkkinointi on osa inbound markkinointia.

Julkaisujärjestelmä, sisällönhallintajärjestelmä (CMS, Content Management System)

Julkaisujärjestelmä on verkkopalveluiden ylläpitoon ja päivitykseen tarkoitettu työkalu. Näiden lisäksi julkaisujärjestelmää voi käyttää esimerkiksi muotoiluun, versionhallintaan ja sisällön varastoimiseen. Wordpress on yleisin julkaisujärjestelmä, vaihtoehtoisia järjestelmiä ovat muun muassa Joomla ja Drupal.

Kattavuus (reach)

Kattavuus tarkoittaa kuinka monelle eri henkilölle mainos on näytetty.

Konversio (conversion)

Konversio tapahtuu, kun markkinoinnin kohteena oleva ihminen suorittaa sivustolla halutun toiminnon, kuten täyttää yhteystietolomakkeen, lataa oppaan, suorittaa oston tai ilmoittautuu aamupalatilaisuuteen.

Konversioprosentti (conversion rate)

Konversioprosentti on suhdeluku, joka kuvaa konversioiden määrää suhteessa esimerkiksi verkkosivustolla käyneiden tai mainoksen nähneiden määrään. Hyvän sivuston konversioaste on keskimäärin 1-4 %

Laskeutumissivu (landing page)

Laskeutumissivu on sivu johon ihminen päätyy klikkattuaan esimerkiksi hakukoneoptimoitua hakutulosta, sähköpostimainoskampanjan CTA-painiketta tai Facebook mainosta. Laskeutumissivuilla on jokin tavoite, kuten saada sivuvierailijoista liidejä tai saada vierailijat suorittamaan osto. 

Liidi (lead)

Liidi on potentiaalinen asiakas tai mahdollinen myynnin kohde, joka on ilmaissut kiinnostuksensa yrityksen tuotteita tai palveluita kohtaan esimerkiksi lataamalla oppaan tai osallistumalla webinaariin. Vastineeksi hän antaa yhteystietonsa yhteystietolomakkeen kautta. Liidit voidaan jakaa ostovalmiuden mukaan ostopolun eri vaiheisiin. Polun vaiheet ovat subscriber, lead, MQL (marketing qualified lead), SQL (sales qualified lead), opportunity, customer ja evangelist. Subscriber on ilmoittanut kiinnostuksen firmaa kohti esim. tilaamalla blogin. Liidi on osoittautunut syvempää kiinnostusta esimerkiksi lataamalla oppaan. MQL ei ole vielä valmis vastaanottamaan myyntipuhelua, mutta on reagoinut yrityksen markkinointitoimintoihin, kuten klikannut toimintakehotus painiketta mainoksessa. SQL on osoittanut olevansa valmis suoraan myyntiin esimerkiksi jättämällä kysymyksen tietystä tuotteesta yhteydenottolomakkeen kautta tai on markkinoinnin hoivaama diili, joka osoittaa valmiuden myyjän yhteydenottoon. Opportunity on kontakti, joka on erittäin potentiaalinen myynnin kohde. Customer on ostoon päätynyt asiakas. Evangelist on erittäin tyytyväinen asiakas, joka suosittelee yritystäsi ja saattaa täten luoda uusia liidejä tai asiakkaita.

Liidimateriaali (lead magnet)

Liidimateriaali on esimerkiksi opas tai suunnitelmapohja, jonka latausta vastaan henkilö jättää yhteystietonsa ja muuttuu liidiksi yritykselle. 

Markkinoinnin automaatio (marketing automation)

Markkinoinnin automaation ideana on tehostaa ja automatisoida markkinoinnin prosesseja. Tällä pyritään säästämään työntekijöiden aikaa, sekä luomaan tehokkaampaa markkinointia viestinnän tarkan ajoituksen ja sisällön yksilöimisen kautta. Markkinoinnin automaation toteutus vaatii markkinoinnin automaatiojärjestelmän, joita ovat esimerkiksi HubSpot, Pardot, Marketo ja Active Campaign. Markkinoinnin automaatiojärjestelmien alle yhdistetään erilaisia toimintoja ja sovelluksesta riippuen näitä toimintoja voivat olla esimerkiksi sähköpostiautomaatio, kehittynyt analytiikka, sosiaalisen median työkalut, sekä lomake- ja laskeutumissivutyökalut.

Myyntisuppilo (sales funnel)

Myyntisuppilo on prosessi, jonka verkkosivun kävijät käyvät läpi liikkuessaan kohti ostopäätöstä, eli suppilon alapäätä. Kaikki kävijät eivät kulje samaa reittiä, eivätkä myöskään välttämättä päädy ostopäätökseen.

Näyttökerta (impression)

Näyttökerta eli impressio tarkoittaa määrää, kuinka useasti mainos on näytetty. Huomioi, että sama mainos voi näkyä useita kertoja samalle ihmiselle (vrt. kattavuus). 

Oma media

Omalla medialla tarkoitetaan kokonaan yrityksen hallitsemaa mediaa, kuten verkkosivustot, blogit ja uutiskirjeet. Oman median lisäksi mediakenttä voidaan jakaa ostettuun ja ansaittuun mediaan.

Outbound-markkinointi

Outbound-markkinoinnissa markkinoija lähestyy potentiaalisia asiakkaita itse, esimerkiksi kylmäsoitoilla, ostetuilla sähköpostilistoilla tai TV-mainonnalla. 

ROAS (return on advertising spend)

ROAS on digitaalisen markkinoinnin tehokkuuden mittari. Se kuvaa sitä kuinka monta euroa saat takaisin mainontaan sijoitetusta rahasta. ROAS:lle on ehdotettu lukuisia laskukaavoja, joista ehkä yleisimmin käytetty on mainonnan tuottojen jakaminen mainonnan kustannuksilla. Esimerkiksi 10 000€ tuottoihin ollaan käytetty 2000€ mainoskuluja. Tällöin ROAS on 5:1 (tai 500%). Tämä tarkoittaa, että jokaista mainontaan investoitua euroa kohden saat viisi euroa takaisin.

ROAS laskukaava:  mainonnan tuotot / mainonnan kustannukset x 100

ROI (return on investment)

ROI tai suomeksi sijoitetun pääoman tuottoaste on tuottavuuden mittari, jolla mitataan sijoitetun pääoman tuomaa tuottoa. Tuottoaste ilmoitetaan prosenttilukuna. Digitaalisessa markkinoinnissa ROI:lla tarkoitetaan usein esimerkiksi markkinointikampanjan kokonaiskustannusten suhdetta kampanjan kokonaistuottoihin.

ROI laskukaava: (tuotot - kustannukset) / kustannukset x 100

Sisältömarkkinointi (content marketing)

Sisältömarkkinointi on strateginen markkinointitapa, jossa tuotetaan asiakkaille merkityksellistä ja kiinnostavaa sisältöä valituissa kanavissa. Sisällöille on sisältöstrategiassa tai -suunnitelmassa määritelty tarkka kohderyhmä ja tavoite. Tavoitteet voivat olla hyvin erilaisia, esimerkiksi nykyasiakkaiden säilyttäminen, uusien työntekijöiden rekrytoinnin helpottaminen tai liidien generointi.

Uudelleenmarkkinointi (remarketing tai retargeting)

Uudelleenmarkkinointi on digitaalisen markkinoinnin taktiikka, jossa kohdennetaan mainontaa ihmisille, jotka ovat vierailleet esimerkiksi verkkosivullasi tai sovelluksessasi. Uudelleenmarkkinoinnilla voidaan esimerkiksi pyrkiä juurruttamaan yrityksen brändi verkkosivuvierailijan mieleen tai pyrkiä saamaan ostokorinsa hylänneet vierailijat suorittamaan ostonsa loppuun asti.