Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Digimarkkinoinnin sanakirja (osa 1)

Featured Image

Digimarkkinoinnin ammattisanasto on hyvin laaja ja termit eivät aina ole täysin selviä alan ammattilaisillekaan.

Termistö tulee vahvasti englannin kielestä ja meillä Suomessa monia termejä käytetäänkin alkuperäismuodossaan, mutta joidenkin käsitteiden kohdalla käytetään myös suomennoksia. Tästä artikkelista löydät yleisimmin käytettyjä digimarkkinoinnin termejä suomeksi ja englanniksi, sekä lyhyet kuvaukset mitä nämä termit tarkoittavat. Termit ovat lueteltu aakkosjärjestyksessä ja tässä blogisarjan ensimmäisessä osassa käsittelyyn pääsevät termit, jotka alkavat kirjaimilla A-H. Toisessa osassa pureudutaan aakkosten loppupään sanoihin. Toiseen osaan pääset täältä

Asiakkuudenhallinta (CRM, customer relationship management)

Asiakkuudenhallinta (CRM) tarkoittaa yrityksen asiakaslähtöistä ajattelua, strategiaa ja tekniikoita. Tavoitteena on tunnistaa strategisesti tärkeät asiakkuudet ja kehittää niitä systemaattisesti. Asiakkuuksien hallinnassa hyödynnetään usein asiakkuudenhallintajärjestelmiä kuten HubSpotia, Salesforcea tai Pipedriveä.

Asiakkuudenhallintajärjestelmä (CRM software)

Asiakkuudenhallintajärjestelmä, eli CRM-järjestelmä on järjestelmä, jolla toteutetaan asiakkuuksien hallintaa. Järjestelmä kokoaa asiakkuuksien tiedot yhteen tietokantaan ja näitä tietoja hyödynnetään sekä uusasiakashankinnassa että olemassa olevien asiakkuuksien hallinnassa.

CPA (cost per action/cost per acquisition)

CPA on digitaalisen markkinoinnin hinnoittelumalli, jossa mainostaja maksaa korvauksen, kun mainoksen nähnyt henkilö tekee halutun toiminnon klikattuaan mainosta. Esimerkiksi ostaa tuotteen, soittaa myyntipalvelun puhelinnumeroon tai täyttää yhteydenottolomakkeen.

CPC (cost per click)

CPC on digitaalisen markkinoinnin hinnoittelumalli, jossa mainostaja maksaa korvauksen jokaisesta mainoksen klikkauksesta.

CPM (cost per mille)

CPC on digitaalisen markkinoinnin hinnoittelumalli, jossa mainostaja maksaa korvauksen jokaisesta mainoksen tuhannesta näyttökerrasta.

CTA (call to action)

CTA tai toimintakehoitus on nimensä mukaisesti mainostajan kehoitus mainonnan kohteelle suorittaa haluttu toiminto. Toimintakehotus on usein tekstimuotoinen. Esimerkiksi mainonnassa voidaan kannustaa ostopäätökseen lauseella “Osta nyt”. Toimintakehoitukset ovat usein linkkejä, jolloin toimintakehotusta klikkaamalla suoritat halutun toiminnon. Myyntikehotusten lisäksi toimintakehoitukset voivat olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen (“Tilaa uutiskirje” tai oppaan lataaminen (“Lataa opas”).

CTR (click through rate)

CTR eli suomeksi klikkaussuhde, jolla mitataan mainonnan toimivuutta. Se kertoo, kuinka moni mainoksen nähneistä on sitä klikannut. CTR-arvo voidaan laskea jakamalla mainoksen klikkausten määrä mainoksen näyttökertojen määrällä. Jos mainosta näytetään 1000 kertaa ja sitä klikataan 10 kertaa, on CTR-arvo 1%.

Bannerimainosten tyypillinen klikkaussuhde on alle yhden prosentin. Kohdennetulla hakusanamainonnalla voidaan päästä korkeampiin lukuihin. Google Ads -mainonnassa avainsanan CTR vaikuttaa kyseisen avainsanan hinnoitteluun.

Digitaalinen markkinointi (digital marketing)

Digitaalinen markkinointi on markkinointia, joka on toteutettu hyödyntäen digitaalisia kanavia. Esimerkiksi hakukonemarkkinointi, sähköpostimainonta, bannerimainonta ja mainonta sosiaalisessa mediassa ovat digitaalista markkinointia.

Google Ads

Google Ads on digitaalinen mainosalusta. Google Ads muodostuu Google Search -hakuverkosta ja Google Display -verkostosta. Hakuverkoston kautta voit saada mainoksesi näkyviin esimerkiksi Googlen hakutuloksiin sekä muihin Googlen kumppanihakukoneiden hakutuloksiin. Display-verkoston kautta voit saada mainoksesi näkyviin esimerkiksi YouTubeen ja miljooniin eri Googlen kumppanisivustoihin (ks. Google AdSense).

Google AdSense

Google AdSense on Googlen ylläpitämä ohjelma, jonka kautta on mahdollista sijoittaa Googlen mainoksia omalle verkkosivustolle ja saada rahallista hyvitystä mainonnan mahdollistamisesta.

Google Analytics

Google Analytics on verkkoselaimessa toimiva analytiikkasovellus, jolla pystytään seuraamaan verkkosivuston liikennettä, kuten mistä lähteistä ihmiset saapuvat sivustolle, kuinka kauan he viipyvät sivustolla ja kuinka moni poistuu välittömästi sivulle tultuaan. Google Analytics voidaan yhdistää Google Ads -tiliin, jolloin on mahdollista saada tarkkaa dataa mainonnan tehokkuudesta. 

Google Tag Manager

Google Tag Manager on sovellus, jonka avulla pystyt asentamaan ja hallinnoimaan koodipätkiä, eli “tageja” verkkosivustolle ilman, että verkkosivuston koodiin tarvitsee tehdä muutoksia. Tämä mahdollistaa tarkan datan keräämisen verkkosivulta ja sen hyödyntämisen markkinoinnissa.

Hakusana/avainsana/avaintermi (keyword)

Hakusana on sana tai yhdistelmä sanoja, jota käytetään tiedon etsintään hakukoneissa. Hakukone käy verkossa olevan aineiston läpi ja luettelee sekä järjestelee tulokset relevanttiusjärjestykseen suhteessa hakusanaan. Hakukonemarkkinoinnissa pyritään saamaan oma verkkosivu mahdollisimman ylös hakutuloksissa tietyillä valituilla hakusanoilla.

Hakukonemarkkinointi (SEM, search engine marketing)

Hakukonemarkkinointi koostuu hakukoneoptimoinnista ja hakusanamainonnasta. Hakukonemarkkinoinnin tavoitteena on saada mahdollisimman potentiaalisia asiakkaita verkkosivustolle sekä maksetulla hakusanamainonnalla että hakukoneoptimoinnilla.

Hakukoneoptimointi (SEO, search engine optimization)

Hakukoneoptimointi on verkkosivuston sisällön ja teknisten ominaisuuksien muokkaamista mahdollisimman hakukoneystävällisiksi. Tavoitteena on saada oma verkkosivu mahdollisimman ylös hakutuloksissa halutuilla avainsanoilla ja saada tällä keinoin mahdollisimman potentiaalisia asiakkaita omalle sivustolle. 

Hakusanamainonta (SEA, search engine advertising)

Hakusanamainonta tai hakukonemainonta on hakukoneissa tapahtuvaa mainontaa, jossa mainokset muistuttavat huomattavasti orgaanisia hakutuloksia. Tavoitteena on saada oma mainos mahdollisimman ylös hakutuloksissa halutuilla hakusanoilla ja tätä kautta saada mahdollisimman paljon relevanttia liikennettä omalle sivustolle.

Hakusana-analyysi/avainsanatutkinta (keyword analysis)

Hakusana-analyysi kartoittaa keskeiset hakusanat, joita käytetään verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa ja hakusanamainonnassa. Hakusanojen tutkimiseen käytetään useita eri työkaluja, jotta saadaan mahdollisimman kattava lista sekä avainsanoista että avainsanalausekkeista.

Teknologian jumalointi nostaa esille vastavoiman – inhimillisen vuorovaikutuksen

Teknologian jumalointi nostaa esille vastavoiman – inhimillisen vuorovaikutuksen

Jos haluamme rakentaa psykologisesti turvallista ja monimuotoista organisaatiokulttuuria sekä hyvinvoivaa työelämää, meidän tulisi puhua enemmän...

Read More
Sisältömarkkinoijan 5 salaista asetta

Sisältömarkkinoijan 5 salaista asetta

Tökkiikö sisällön tekeminen? Vai onko ideoita vaikka muille jakaa, mutta aika ja osaaminen toteutukseen puuttuu? Mistä sisällöntuotannossa kannattaa...

Read More
Miten valita oikea B2B-markkinointistrategia?

Miten valita oikea B2B-markkinointistrategia?

Markkinointistrategian rakentamiseen liittyvän blogisarjan ensimmäisessä osassa Näin teet resurssiviisaan myynti- ja markkinointistrategian vuodelle...

Read More