Toukokuun aamiaistilaisuudessamme pääsimme syventymään sisältömarkkinoinnin saloihin sekä Aava & Bangin oman väen että vierailevan asiantuntijan voimin. Aihe herätti selvästi kiinnostusta, sillä tupa oli täynnä sisältömarkkinoinnista kiinnostuneita eri alojen ammattilaisia, ja keskustelu kävi vilkkaana vielä tilaisuuden jälkeenkin.
Strategialähtöistä sisältömarkkinointia
Aamu alkoi Katja Asikaisen puheenvuorolla strategialähtöisestä sisältömarkkinoinnista, sillä hyvä sisältömarkkinointi on aina strategista markkinointiviestintää. Tänä päivänä yli 80% suomalaisista yrityksistä kyllä tekee sisältömarkkinointia, mutta vain 37 prosentilla on sitä varten laadittu strategia. Todennäköisesti juuri tästä syystä myös sisältömarkkinoinnin tuloksia mitataan ja myös saadaan vähemmän kuin muissa Pohjoismaissa.
Sisältömarkkinoinnin suosion kasvu ei kuitenkaan ole ihme, sillä yli 90 prosenttia ihmisistä käyttää hakukonetta jossain vaiheessa ostoprosessiaan. Jos yritystäsi ei löydy hakutulosten kärjestä, menetät suuren myyntipotentiaalin. Mihin siis uskallat investoida - ja mihin olla investoimatta?
Sisältömarkkinointi käytännössä
Eveliina Vähä-Rukan puheenvuorossa keskityimme puolestaan sisältömarkkinoinnin käytännön toteutukseen. Tiivistetysti sisällöntuotannossa pääsee alkuun seuraavasti:
1. Aseta tavoitteet ja laadi suunnitelma
Sisältömarkkinoinnin yksi suurimmista ongelmista on se, että sitä on vähän liiankin helppo lähteä tekemään ilman sen suurempaa suunnitelmaa ja selkeitä tavoitteita. Strateginen sisältömarkkinointi on kuitenkin aina investointi ja siksi jokaiselta sisältömarkkinoijalta pitäisi myös löytyä vastaus siihen, mihin tällä investoinnilla oikein pyritään ja mistä tiedetään, että panostukset ovat kannattaneet.
Kun tekemiselle on asetettu tavoitteet ja laadittu suunnitelma, on paljon helpompi lähteä tuottamaan kohderyhmällenne suunnattua sisältöä ostoprosessin eri vaiheisiin.
2. Luo sisältöä
Sisältömarkkinoinnin suosion kasvaessa monella on pelkona se, että omat sisällöt eivät nouse esiin kaiken sisältötulvan keskellä. Valitettavasti mitään oikotietä onneen tässä ei ole, vaan kaikki perustuu kohderyhmänne tuntemukseen sekä siihen, että sisältöjen tulee olla sekä teknisesti että sisällöllisesti priimaa.
Hyvän sisällön lisäksi tarvitaan myös mm. hakukoneoptimointia, sosiaalista mediaa sekä mainontaa, jotta materiaalisi on ylipäänsä kohderyhmäsi löydettävissä. Laadukkaallakaan sisällöllä ei loppupeleissä ole merkitystä, ellei sitä löydetä ja jaeta.
3. Mittaa tuloksia
Aiemmin mainitun tutkimuksen mukaan Suomessa sisältömarkkinoinnin toimivuutta mitataan vähemmän kuin muissa Pohjoismaissa, ja suurin osa vastaajista pitää mittaamista haastavana. Valitettavasti juuri tämän takia niin moni näkee sisältömarkkinoinnin edelleen rahareikänä ja joutavana puuhasteluna.
Sisältömarkkinoinnin tulosten mittaus vaatii analytiikkaosaamisen lisäksi erittäin tiivistä yhteistyötä myynnin kanssa, jotta nähdään esimerkiksi se, miten markkinoinnin myynnille tuottamat liidit ovat edenneet myyntiputkessa. Sisältömarkkinoinnin ROI:n todentaminen ja näyttäminen vaatii paljon myös markkinointiteknologialta ja itse tekemiseltä.
Muun muassa Marketing Insider Groupin toimitusjohtaja Michael Brenner on sanonut, että jokainen hänen näkemänsä brändi, joka on sitoutunut sisältömarkkinointiin, on nähnyt sisältömarkkinoinnin ROI:n moninkertaisena verrattuna muihin markkinointi-investointeihin. On kuitenkin hyvä muistaa, että sisältömarkkinoinnin tulokset eivät näy heti. Useat tutkimukset osoittavat, että sisältömarkkinoinnin tulokset alkavat perinteisesti näkyä vasta aikaisintaan kuuden kuukauden kuluttua työn aloittamisesta.
HubSpot - markkinoijan paras kaveri
Aamun viimeisessä puheenvuorossa pääsimme sukeltamaan Paytrail Oyj:n markkinointijohtaja Suvi Tikkasen kanssa HubSpotin ihmeelliseen maailmaan sekä kuulemaan, miten sisältömarkkinointia Paytraililla käytännössä tehdään, johdetaan ja mitataan.
Paytrail lähti rohkeasti inbound- ja sisältömarkkinointiin mukaan jo vuonna 2012 ja oli 10 ensimmäisen suomalaisen yrityksen joukossa ottamassa HubSpotia käyttöön. Kokemusta sisältömarkkinoinnista on siis ehtinyt jo kertyä useiden vuosien ajalta, ja tulokset puhuvat puolestaan: tänä päivänä noin 75 prosentilla asiakkaista on kertynyttä online-historiaa Paytrailin kanssa ennen tilaamista.
Kaikki tekeminen lähtee Paytraililla liikkeelle sisältöstrategiasta, jossa on määritelty isoimmat teemat koko vuodelle ennakkoon. Markkinoinnilla, myynnillä ja asiakaspalvelulla on lisäksi yhtenäiset tavoitteet ja prosessit, joita HubSpot tukee täydellisesti. HubSpotin Flywheel-rakenne kuvaakin Paytrailin tämän päivän tekemistä paljon paremmin kuin perinteinen markkinointi- ja myyntisuppilo.
Suurimpiin oppeihin matkan varrelta Suvin mukaan kuuluu erityisesti ymmärrys siitä, mitä kannattaa tehdä itse ja mitä ulkoistaa kumppaneille. Datan perusteella on myös helppo tehdä johtopäätöksiä siitä, mitkä toimenpiteet, sisältötyypit ja -aiheet oikeasti toimivat ja mitkä eivät.
Haluatko lisätietoja?
Kiinnostaako tuloksia tuova sisältömarkkinointi? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!
Voit myös tilata uutiskirjeemme saadaksesi viimeisimmän tiedon tulevista tapahtumistamme ja sisällöistämme.