Blogi

Tärkeimmät opit markkinoinnista? Harjoittelijamme kertovat!

Mitä markkinointi on? Miten sitä tehdään käytännössä? Millaista markkinointitoimistossa työskentely on? Itsekin työharjoittelun kautta Aava & Bangille tulleena tiedän, että sen oppii ymmärtämään oikeasti vasta käytännössä. Koulu antaa erinomaiset lähtökohdat, mutta hyppy kasvumarkkinointitoimiston arkeen antaa uusia oivalluksia ja tärkeitä oppeja. Päästimme tämän kevään työharjoittelijat ääneen ja kysyimme: millaista Aava & Bangilla on olla työharjoittelussa ja mitä se on opettanut?

aava-bang-henkilostokuvaus-20190304-35

Kuka olet, mistä tulet ja mitä olet tehnyt Bangilla harjoittelussa?

Maria Mäkitalo, ihan näillä näppäimillä valmistuva markkinointiin ja brändin kehittämiseen erikoistunut tradenomi. Opiskelen Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ja mulla on taustaa matkailu- ja ravintola-alalta. Toimin Aava & Bangilla kasvumarkkinointitraineena ja täällä olenkin päässyt näkemään, kokemaan ja tekemään monenlaista markkinoinnin osalta. Mun työtehtäviin on kuulunut esim. erilasiten asiakas- ja kilpailija-analyysien tekemistä, markkinointisuunnitelmien ja sisältösuunnitelmien rakentamisessa auttamista ja sisällöntuottoa. Lisäksi olen päässyt monipuolisesti mukaan erilaisiin työpajoihin, joissa on kehitetty brändejä, konsepteja ja verkkopalveluita. Me harkkarit hoidetaan myös pieniä toimiston juoksevia asioita, kuten elintärkeiden kahvi-, suklaa- ja iKaffe-varastojen ylläpitoa.

Mitkä ovat olleet tärkeimmät oppisi markkinoinnista?
 
Se, että markkinointi on yhdessä tekemistä ja että asiakasta ohjaa pyhä kolminaisuus: tieto, tahto ja tunne. Täältä on saanut myös hyviä oppeja strategisen puolen suunnitteluun ja nähnyt todella sen, että suomalaisilla yrityksillä on vielä paljon potentiaalisia mahdollisuuksia kasvaa markkinoinnin kautta.
 
Millaista työharjoittelu on ollut Aava & Bangilla?
 
Harjoittelu Bangilla on ollut nopeatempoista ja haastavia työtehtäviä on riittänyt! On ihanaa, että täällä panostetaan myös työhyvinvointiin esimerkiksi yhteisten liikuntatuokioiden kautta. Oon kanssa huomannut hyvin, että mitä asioita haluan itse markkinoinnin parissa enemmänkin tehdä. Eniten täällä harkkarina saa varmasti irti, jos on jo oma intohimon kohde löytynyt.
 
aava-bang-henkilostokuva-miikakastarinen-20190227-4
 
Kuka olet, mistä tulet ja mitä olet tehnyt Bangilla harjoittelussa?
 
Miika Kastarinen, 31-vuotias nuori mies ja opiskellut markkinointia Jyväskylän yliopistossa. Tällä hetkellä työtehtäviini työharjoittelussa kuuluu pääasiassa asiakaskontaktointia Iskussa maailmalle -kasvuohjelman parissa.
 
Mitkä ovat olleet tärkeimmät oppisi markkinoinnista?
 
Kaikista tärkein täällä saatu oppi on ehkä se, kuinka iso tarinan tärkeys brändin luomisessa on sekä se, että visio saa ja melkeinpä pitää olla melko korkealentoinen.
 
Millaista työharjoittelu on ollut Aava & Bangilla?
 
Ihmiset täällä ovat tehneet harjoittelusta erittäin mukavaa! Työnteko on mukavan intensiivistä eikä tule sellaisia hetkiä, että tarvitsisi vain pyöritellä peukaloita.
 
aava-bang-henkilostokuvaus-20190304-28
 
Kuka olet, mistä tulet ja mitä olet tehnyt Bangilla harjoittelussa?
 
Tiia Kankaanpää, lähtöjäni Kuopiosta ja vielä pienen hetken jyväskyläläinen. Olen juuri tänä keväänä valmistumassa kauppatieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta, pääaineenani johtaminen. Harjoitteluaikani on sisältänyt monipuolisesti kaikkea yrityksemme oman myynnin materiaalien kehittämisestä ja myyntikampanjan toteuttamisesta aina asiakastöihin asti. Olen siis päässyt tekemään mm. uusasiakaskontaktointia, tuottanut tekstisisältöä, järjestänyt aamiaistapahtumia ja osallistunut asiakastyöpajoihin. Olen myös päässyt opettelemaan digimarkkinointia käytännössä ja sukeltanut Hubspotin ihmeelliseen maailmaan.
 
Mitkä ovat olleet tärkeimmät oppisi markkinoinnista?
 
Yksi isoin oppi on ollut se, että markkinointia tulee vaan uskaltaa tehdä. Tämä nyt on tietenkin ollut tiedossa jo aiemmin, mutta täällä se on saanut erilaisen konkretian: usein isoin este menestyksekkäälle markkinoinnille on rohkeuden ja luovuuden puute. Ei ole järkevää odottaa erilaista lopputulosta, jos asiat tekee aina samalla tavalla.
 
Millaista työharjoittelu on ollut Aava & Bangilla?
 
Opettavaista kaikin puolin. Ihmiset täällä ovat ihania ja on ollut hienoa päästä mukaan monenlaisiin asiakasprojekteihin oppimaan kovilta ammattilaisilta. Monissa tehtävissä on myös päässyt kokeilemaan omia siipiään sen perinteisen mukavuusalueen ulkopuolella - tämä jos mikä antaa paljon eväitä myöhempää varten. Harjoittelu on myös auttanut kirkastamaan ajatuksia oman tulevaisuuden suhteen, sitä pidän ehdottomasti tärkeimpänä oppinani.
 
aava-bang-henkilostokuva-konsta-20190219
 
Kuka olet, mistä tulet ja mitä olet tehnyt Bangilla harjoittelussa?
 
Konsta Hirvilampi, 26-vuotias ja Ähtäristä kotoisin. Opiskelen Jyväskylän ammattikorkeakoulussa tietojenkäsittelyä. Työharjoittelun aikana olen toiminut Aava & Bangin verkkopalvelutiimissä web developer -harjoittelijana eli työtehtäviin on kuulunut erilaisten verkkopalvelujen toteus ja kehitys.
 
Mitkä ovat olleet tärkeimmät oppisi markkinoinnista?
 
Tärkeimpänä se, että olen oppinut toteuttamaan Wordpress -sivustoja.
 
Millaista työharjoittelu on ollut Aava & Bangilla?
 
Ihan huippua! Joka päivä oppii uutta ja saa tehdä töitä timanttisen porukan kanssa.
 
aava-bang-henkilostokuvaus-20190304-33
 
Kuka olet, mistä tulet ja mitä olet tehnyt Bangilla harjoittelussa?
 
Olen Juurikkalan Aino, alkuperäinen muuramelainen ja vastavalmistunut kauppatieteiden kandidaatti. Opiskelen Lappeenrannassa LUT Yliopistossa, ja erinäisten sattumien kautta päädyin täksi kevääksi Malesian sijasta Jyväskylään, ja harkkaan Aava & Bangille. Bangilla kuulun Vihreään liigaan, eli olen Kasvu Open-tiimissä projektikoordinaattorina. Pääasiassa vastaan yritysten haastamisesta mukaan Kasvu Openin eri Kasvupoluille, pienen tiimimme viestinnästä yritysten suuntaan sekä tapahtumapäivien järjestelyistä. Nyt loppukeväästä vedin vielä myyntihousut jalkaan ja hyppäsin Iskussa Maailmalle -kasvuohjelman tiimiin.
 
Mitkä ovat olleet tärkeimmät oppisi markkinoinnista?
 
Tärkein oppi on varmaankin se, miten laajasti markkinointia oikeasti tehdään ja miten monta osa-aluetta markkinointiin kuuluukaan. Kasvu Open-tiimissä työskentely on opettanut mielettömän paljon siitä tohinasta, mitä Suomen pk-yrityskentässä tapahtuu: mitä konkreettista hyötyä saadaan siitä, kun yrityksiä kannustetaan ja autetaan kasvamaan entisestään.

Harkka on myös konkreettisesti opettanut minulle entisestään kalenteroinnin jaloa taitoa, tapahtumatuotannon monituisuutta sekä oikea-aikaisen viestinnän tärkeyttä. Langat pysyy käsissä entistä tiukemmin ja mie toimin entistäkin joustavammin.
 
Millaista työharjoittelu on ollut Aava & Bangilla?
 
Innostavaa, opettavaista, hauskaa sekä kasvattavaa. Toimistolla vallitsee todellinen tekemisen meininki, ja minua on rohkaistu oppimaan ja tekemään uusia asioita - esimerkiksi kylmäsoitot ja myyntityö olivat minulle ihan uusi juttu vielä helmikuun alussa. Tukea ja turvaa on ollut aina tarjolla pienempienkin ongelmien kohdalla, ja poskipäät ovat krampanneet useampanakin iltapäivänä nauramisen määrästä.

Pähkinänkuoressa voisi sanoa että onhan tämä ollut huikeaa!


Jokainen harjoittelijamme on tuonut mukanaan hurjasti uusia näkökulmia, osaamista, innostusta ja ennen kaikkea ihania tyyppejä. Työharjoittelu on kahden kauppa, joka antaa onnistuessaan molemmille osapuolille jotakin. Kuten ylläolevista kommenteista huomaa, Aava & Bangilla työtehtävät ovat monipuolisia ja harjoittelijana niitä voi muokata oman osaamisen ja kiinnostuksen mukaan.

Haluatko sinä tulla tekemään kanssamme suomalaisista maailman parasta markkinointikansaa? Käy lukemassa lisää Aava & Bangin trainee-polusta ja hae meille kasvumarkkinointiharjoittelijaksi täältä!