Blogi

Sosiaalisen median trendit 2019

 

Me Aava & Bangillä olemme, kuten ehkä tiesittekin, tekemässä suomalaisista maailman parasta markkinointikansaa. Kukin bangilainen toteuttaa tätä tehtävää omalla tavallaan – minäkin AD:na ja suunnittelutiimin esimiehenä yleensä enemmän asiakkuusprojekteissa työskennellen. Käytännössä siis kädet näppäimistöllä ja piirtopöydällä, yritysilmeitä ja konsepteja suunnitellen, sähköposteja kirjoitellen. 

Markkinointivirittämöjen osaajat ne tuntevat: Sosiaalisen median trendit 2019

Viime kuukausina olen päässyt Markkinointivirittämö-koulutusohjelmamme kautta ihan eturintaman tehtäviin; matkasaarnaajaksi maailmalle moikkaamaan mahtavia osaajaryhmiämme. Toistaiseksi olen ehtinyt vierailla viidellä eri paikkakunnalla. Osaajien kanssa olemme pohtineet brändin visuaalisuuden johtamista erityisesti sosiaalisen median kanavissa, ja testailleet myös erilaisia kevyitä työkaluja, joilla kuka tahansa pystyy luomaan visuaalisesti johdonmukaisia materiaaleja muutamaan nyrkkisääntöön tukeutuen.

Olemme myös keskustelleet paljon sosiaalisesta mediasta jatkuvasti muuttuvana ympäristönä. Lähes kaikkien ryhmien kanssa on loppukevennyksenä tehty pieni tutkimustehtävä: mitä internet kertoo meille sosiaalisen median trendeistä vuodelle 2019?

Tässä yhteenveto osaajien löydöksistä teidänkin iloksenne!

https://bang.fi/2019/sosiaalisen-median-trendit-2019/

Sosiaalisen median trendi 1: Kriittisyys ja vastuullisuus

Aina ajan hermolla olevat osaajamme lähtivät viemään sometrendi -keskustelua rohkeasti yhteiskunnallisiin asioihin. Kuuma vaalikevät lähestyy, miten tämä näkyy some-käyttäytymisessä? Tullaanko myös meillä kokemaan ilmiö nimeltä #vaalihäirintä? Kantavatko sosiaalisen median jättiläiset vastuunsa alustojensa käytön valvonnassa? Somejätit ovat lisäksi kokeneet melkoisia kolauksia, kun kohut tietovuodoista ja tietojen väärinkäytöstä ovat seuranneet toisiaan. Miten luottamus palautuu, vai palautuuko se? Koetaanko vielä suurempia joukkopakoja esimerkiksi Facebookista?

Miten sinä voisit kannustaa omaa yhteisöäsi toimimaan?
Arvokeskusteluun liittyvät tietenkin myös kestävän kehityksen ja ekologisuuden teemat. Syksyllä julkaistu IPCC:n ilmastoraportti puhuttaa edelleen. Vastuu ympäristöstämme ja sen tulevaisuudesta on yhteinen. Viherpesua kannattaa silti omassa viestinnässä välttää – kuluttajat ovat myös yhä kriittisempiä näennäistoiminnan ja päälleliimatun ekologisuuden suhteen. Monella on silti halu osallistua ja tehdä töitä muutoksen eteen. 

Myös henkilökohtainen hyvinvointi ja vastuu siitä on jatkuvasti yhä tärkeämpi teema. Vahvin treenaus-trendik on lepo ja palautuminen, ja haluamme myös sosiaalisessa mediassa välttää hälinää sekä vaatia aitoja sisältöjä -#someähky on nimittäin todellista. Ole siis vastuullinen ja ennen kaikkea laadukas viestinnässäsi. Aidot ja hyödylliset sisällöt ovat valttia, ne eivät tuhlaa ihmisten aikaa eivätkä kiristä hermoja.

Kriittisyyden ja vastuullisuuden sisältöideat:

Ole rohkea, ota kantaa! Tartu epäkohtiin ja varmista, että teidän somekanavissanne ja niiden kommenttipalstoilla ei hyväksytä öykkäreitä eikä kiusaajia. Tehdään yhdessä sosiaalisesta mediasta parempi paikka!
  • Kerro aitoja tarinoita, vetoa tunteisiin! Kannusta ihmisiä osallistumaan ja toimimaan yhdessä.
  • Varmista, että yrityksesi toiminta kestää tarkastelua myös vastuullisuusasioissa. Jos epäkohtia löytyy, kerro niistäkin rohkeasti ja lähde korjaamaan asiaa. Näin teki esim. S-ryhmä.

sosiaalisenmediantrendit2-1024x683

Sosiaalisen median trendi 2: Live

Videon trendikkäin muoto on tietenkin live-video! Joko sinä esiinnyt luontevasti kännykkäkameran live-streamissa? Nyt kipin kapin harjoittelemaan! Ammattikuvaajan ottamat poseeratut valokuvat kalpenevat tehossaan käsivaralta kuvatulle live-videolle. Mikäpä olisikaan parempi tapa kertoa tuotteistasi ja palveluistasi, kuin esitellä niitä tositoimissa tai järjestää vaikka avoin kysymys- ja vastaus -sessio (Q&A).

Mikä on seuraava norppalive?

Live-sisältöideat:

  • Loikkaa livelähetykseen tai päivitä ainakin mahdollisimman reaaliajassa. Hyödynnä kanavien story-ominaisuuksia (esim. Instagram Stories ja Facebookin Tarinat).
  • Kokeile ennakkoluulottomasti: olisiko seuraava norppaliven kaltainen ilmiö lähetys teidän kahviautomaatiltanne?

Sosiaalisen median trendi 3: Vaikuttajamarkkinointi

Kuten jo pari edellistä vuotta ovat osoittaneet, vaikuttajamarkkinointi on edelleen in. Painopiste on kuitenkin siirtymässä suurista, omaa media-imperiumiaan pyörittävistä vloggareista ja bloggareista mikrovaikuttajiin. Kohdan 1 kriittisyys ja someähkyn pelko lienee taustavaikuttajana tässäkin; haluamme aitoja sisältöjä, emme media-ammattilaisten sisältöyhteistyö-postauksia. Tai ainakin uskomme ensimmäisiä paremmin…

Sosiaalinen kuuntelu – tiedätkö mitä brändistäsi puhutaan?

Sosiaalinen kuuntelu on tämän trendin toinen puoli. Brändien kannattaa tarkkailla mitä niistä sosiaalisen median kanavissa puhutaan. Lähde mukaan keskusteluun, yllätä käyttäjäsi: me kuuntelemme ja huomaamme, meitä kiinnostaa mitä mieltä te olette! Pidä silmällä myös kilpailijoitasi ja toimialaa laajemminkin.

Vaikuttajamarkkinoinnin sisältöideat:

  • Tuntuuko blogi-yhteistyönne hintavalta? Mitä jos jakaisitkin budjetin useamman pienemmän yleisön bloggarin tai vaikuttajan kesken?
  • Älä jää odottamaan yhteydenottoja! Ota itse rohkeasti yhteyttä ja osallistu keskusteluihin somekanavissa - kuuntele korvat höröllä!

https://bang.fi/2019/sosiaalisen-median-trendit-2019/

Sosiaalisen median trendi 4: Kohdistaminen

Kohdistaminen on vuonna 2019 entistäkin tarkempaa. Paikasta parrasvaloissa kamppaillaan nyt niin kiivaasti, että mainonta vyöryy yhä voimakkaammin myös yksityisinä pitämiimme kanaviin: messengereihin ja muihin keskustelupaikkoihin.

Uusi kohderyhmä: Generation Z.

Uusi sukupolvi on astumassa esiin kohderyhmänä: joko te mietitte, mitä generation Z (synt. 1995 jälkeen) teistä ajattelee? Tämä entisiä sukupolvia nopealiikkeisempi ikäryhmä liikkuu sosiaalisessa mediassa kuin kala vedessä ja on siellä myös merkittävä vaikuttaja. Onhan viestintänne tätä sukupolveakin silmällä pitäen oikeasti monikanavaista ja ennen kaikkea elämyksellistä?

Kohdistamisen sisältöideat:

  • Kun astut ihmisten henkilökohtaiselle some-reviirille, tee se ajatuksella. Varmista, että viestinne tuottaa vastaanottajalle aitoa lisäarvoa. 90% hyödyllistä tietoa, 10% myyntiä on tässäkin hyvä nyrkkisääntö.
  • Kohdistaminen on parhaimmillaan erinomaista asiakaspalvelua. Hanki siis tähän hyvät työkalut ja tarvittaessa toteuttajakumppanit, sillä kohdistaminen kannattaa varmasti!

https://bang.fi/2019/sosiaalisen-median-trendit-2019/

Sosiaalisen median trendi 5: “Uudet” teknologiat

Elämyksellisyys ja kokemuksellisuus trendaavat edelleen vahvasti. Huomasithan että Youtube on eriyttänyt VR-sisällön omalle kanavalleen? AR-toteutuksia on nähty jo maitopurkissakin. Ääniohjaus on yhä yleisempi ja ehdottomasti hyödyllinen toiminto monen meidän arjessa. Oletko pohtinut, mitä tämä tarkoittaa sisältöjen kannalta? Ääneen lausuttuina hakukysymykset muotoillaan hieman toisin kuin kirjoittaen. Ole siis hereillä!

Mieti miten sinä teet äänihakuja. Löytyykö teidän brändinne helposti?

Podcastit ovat sinällään vanha juttu, mutta opas-buumin jo hieman laannuttua veikkailimme, että podcastit tulevat vielä nostamaan päätään.

Uusien teknologioiden sisältöideat:

  • Uudet teknologiat kutsuvat myös osallistumaan entistä enemmän. Anna asiakkaillesi mahdollisuus vaikuttaa päivitystesi sisältöön.
  • Tutustu VR:n mahdollisuuksiin: toteutukset tulevat jatkuvasti huokeammiksi hinnoiltaan, hyödynnä siis uutuusarvo vielä kun mahdollista!
  • Podcast on hieno media, joka mahdollistaa esimerkiksi syvälliset keskustelut tai haastattelut. Haluaisitko haastatella alanne edelläkävijöitä, ja pukata ilmoille vaikka muutaman jakson podcast-tuotantokauden? Ota asia ainakin mietintään!

Ylläolevien lisäksi ryhmissä veikkailtiin, että söpöt eläimet (erityisesti kissavideot) trendaavat vahvasti edelleen myös vuonna 2019. Jäädään siis mielenkiinnolla odottamaan, miltä vuosi 2019 sosiaalisessa mediassa tulee näyttämään!