Blogi

Kuinka UI/UX-suunnittelu tekee verkkopalvelusta paremman?

Tiesitkö, että Yhdysvaltain tähän mennessä vakavin ydinvoimalaonnettomuus johtui tökerön käyttöliittymän suunnittelusta? Radioaktiivista lauhdetta pääsi karkaamaan voimalaitoksesta, koska hallintapaneelista ei käynyt ilmi, että onko lauhdeventtiili auki vai kiinni. Tämän seurauksena itse käyttäjäkokemuksesta tuli todella piinaava ja hyvinkin mieleenpainuva.

Onneksi verkkopalvelujen suunnittelussa ei yleensä ole ihmishenget pelissä, mutta oletusten varassa ei silti ole syytä pelehtiä. UI/UX-suunnittelu on verkkopalveluprojektissa kriittisen tärkeä vaihe. Sen tavoitteena on luoda ratkaisut, joilla käyttäjien tarpeeseen vastataan verkkopalvelussa mahdollisimman hyvin. Kyse on ongelmanratkaisusta; mitä tehdään, kenelle ja miksi.

“UI/UX-suunnittelun tavoitteena on luoda ratkaisut, joilla käyttäjien tarpeeseen vastataan verkkopalvelussa mahdollisimman hyvin.”

Tavoitteiden, haasteiden ja kohderyhmien tarpeiden pohjalta luodaan erityyppisiä ratkaisumalleja, joista verkkopalvelu koostetaan. Näitä ovat erilaiset toiminnallisuudet ja sisällön esitystavat, intuitiiviset käyttäjäpolut sekä looginen sivurakenne. Nämä asiat kiteytyvät lopulta toimivaksi verkkopalveluksi, joka palvelee kohderyhmiä halutulla tavalla.

Mitä eroa on UI- ja UX-suunnittelulla?

UI = User Interface = Käyttöliittymä
UX = User Experience = Käyttäjäkokemus

Käyttöliittymä (UI) on kokonaisuus, johon kuuluu verkkopalvelun navigaatio, toiminnallisuudet ja sisältöelementtien rakenne mallinnettuna sekä visuaalinen ilme. Käyttöliittymä luodaan ensin rautalankamallina, jossa tavoitteena on kirkastaa sivuston käyttölogiikan ja sisällön järjestyksen toimivuus. Tällöin kaikki visuaalisuus tehdään loppukäyttäjää palvelevien toiminnallisuuksien ehdoilla. Tämän jälkeen luodaan visuaalinen ilme, jolla saadaan vielä vahvistettua tärkeimpiä toiminnallisia kärkiä sekä ohjattua käyttäjää palvelussa paremmin (esim. “Osta nyt” -painike, jonka värillä on suuri huomioarvo muuhun sisältöön nähden).

Käyttäjäkokemus (UX) tarkoittaa sitä, että mitä käyttäjä odottaa tapahtuvan ja miten odotukset toteutuvat käytännössä. Miellyttävän kokemuksen perusta on, että asiat menevät juuri odotetusti. Kaiken on oltava helppoa ja loogista, eikä käyttäjää saa pakottaa ajattelemaan.

Avain menestykseen tässä on yksinkertaistaminen ja hyväksi havaittujen metodien käyttäminen. Suunnittelussa on otettava huomioon se, miten käyttäjä hahmottaa asioita, mikä on hänen oletettu kokemuspohjansa ja jopa kulttuuritaustansa; kaikki nämä vaikuttavat odotuksiin ja sitä kautta kokemuksen laatuun. Pähkinänkuoressa siis voidaan sanoa, että käyttöliittymä tarkoittaa sitä, miltä verkkopalvelu näyttää ja käyttäjäkokemus puolestaan sitä, miltä se tuntuu.

“Käyttöliittymä (UI) on sitä, miltä verkkopalvelu näyttää ja käyttäjäkokemus (UX) puolestaan sitä, miltä se tuntuu.”

Ydinonnettomuuden tapauksessa näennäisesti pieni asia, kuten venttiiliä ohjanneen painikkeen tämän hetkinen status (UI), aiheutti sen, että ratkaisua ei löydetty heti ja alkoi paniikki (UX). Onnettomuudet vielä eskaloituvat, kun ihminen stressissään “tyhmenee” ja aistikokemukset kapenevat elimistön automatiikan ottaessa vallan selviytymisestä. Tällöin täysin selkeätkin signaalit saattavat mennä käyttäjän ohitse. Siksi on kriittistä, että on PÄIVÄNSELVÄÄ, mitä mistäkin tapahtuu. Sama pätee onnistuneeseen verkkopalveluun.

AdobeStock_257118352

3+1 askelta parempaan käytettävyyteen


1. Intuitiivinen navigaatio

Hyviksi todetut ratkaisut ovat usein parhaita, eikä mikään ärsytä niin kuin huono navigaatio. Tee selväksi, millä sivulla käyttäjä on juuri nyt. Käytä metaforia, jotka ovat tuttuja reaalimaailmasta, kuten hakutoiminnossa oleva suurennuslasi-ikoni. Älä oleta mitään.

2. Suoraviivaiset käyttäjäpolut

Tee käyttäjän kulkemasta polusta mahdollisimman lyhyt ja selkeä. Luo tarvittaessa omia laskeutumissivuja eri kohderyhmille ja tee ostaminen helpoksi selkeillä painikkeilla ja viesteillä.

3. Selkeä sivurakenne

Vähemmän on enemmän. Mieti sivujen otsikoiksi termejä, jotka ovat intuitiivisia käyttäjälle ja kuvaavia sisällön kannalta. Niputa sisältö loogisiin kategorioihin ja kokonaisuuksiin, jolloin sivukarttakin maagisesti kiteytyy.

4. Arvoa tuottavat sisällöt

“Kaikkea kaikille” -oksennus ei palvele ketään. Mieti mikä on kaikkein tärkeintä asiakkaasi kannalta ja miten asiakkaasi ostopolku menee. Ryhmittele asiakokonaisuudet selkeästi ja pidä etusivun tekstit lyhyinä, jotta silmäiltävyys säilyy. Tämän jälkeen asiakas voi sukeltaa syvemmin aiheen pariin. Mieti myös tärkein kärki palvelusi kannalta ja tee siitä selkeitä nostoja (esim. “Osta nyt”-painike).

Haluatko lisätietoja?

Oletko suunnittelemassa verkkopalvelu-uudistusta? Lataa maksuton oppaamme 5 vinkkiä onnistuneeseen verkkosivu-uudistukseen lukeaksesi meidän sekä asiakkaidemme vinkit onnistuneeseen uudistusprojektiin.