Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

3 minuutin lukuaika

Kaikki irti Instagramin yritystilistä: Osa 3, Houkuttele visuaalisuudella

Featured Image

Mikä erottaa Instagramin muista sosiaalisen median kanavista – visuaalisuus. Mikäli tavoitteena on onnistua vaikuttavassa Instagram-markkinoinnissa, ei visuaalisuudesta tule tinkiä. 

Blogisarjan aiemmissa osissa olemme syventyneet Instagram-yritystilin mahdollisuuksiin sekä Instagramin anatomiaan ja sisältölajeihin. Lue aiemmat blogimme täältä sekä täältä ja varmista ymmärryksesi Instagramin tärkeimmistä ominaisuuksista.

Miksi visuaalisuus on tärkeää?

Visuaalisuus  mahdollistaa yleisön huomion kiinnittämisen ja puoleensa vetämisen osuvan sisällön avulla. Ihmiset rakastavat kuvia ja videoita, ja heillä on taipumus reagoida niihin tekstisisältöä nopeammin. Nykyajan nopeassa sykkeessä on tärkeää napata kohdeyleisön huomio välittömästi ja vikkelästi. Tähän Instagram on kanavana erinomainen. Vastaus kysymykseen “miten?” löytyy älykkäästä sekä suunnitellusta visuaalisesta sisällöstä.

Äänensävyn eli tone of voicen tavoin yrityksillä on myös oma ainutlaatuinen visuaalinen ilme, jonka jalkauttamisessa sosiaalinen media toimii erinomaisena alustana. Visuaalinen ilme ei ole korua ja koristusta, vaan parhaimmillaan sillä luodaan muistijälki ja vaikutetaan asiakkaiden sekä sidosryhmien mielikuviin ja tunteisiin.

Vaikuttavuus kärsii, mikäli yrityksen visuaalisesta olemuksesta puuttuu johdonmukaisuus. Haluttua muistijälkeä ei synnytetä ilman systemaattisuutta. Selkeä, systemaattinen ja tunnistettava yritysilme taas jää mieleen ja nappaa huomion myös nykypäivän mediahälyssä. Visuaalisuus sitoo sisällöt osaksi yrityksen brändiä ja erottaa muista toimijoista.

visuaalinen ilme johdetaan tavoitteista

Instagramia voidaan hyödyntää monin keinoin osana monikanavaista markkinoinnin kokonaisuutta.  Kaikki tuloksellinen markkinointi johdetaan aina yrityksen liiketoimminnallisista tavoitteista, visuaalisuuden pelimerkit eivät ole poikkeus. Ne jaetaan ennen hommiin ryhtymistä.  Samoin kuin kaikki muukin tuloksellinen markkinointi ja viestintä johdetaan yrityksen tavoitteista, myös visuaalisuuden pelimerkit jaetaan ennen hommiin ryhtymistä.

Tavoitteiden tulee aina linkittyä liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja olla mitattavissa. Pohdi, onko tavoitteenanne esimerkiksi jokin seuraavista ja mieti, miten voit pureskella sen mitattavaan muotoon: 

👉 Lisätä asiakkaiden sitoutumista?

👉 Parantaa tietoisuutta tuotteista tai palveluista? 

👉 Esitellä tiimiä ja yrityskulttuuria?

👉 Ohjata liikennettä yrityksen verkkosivustolle tai verkkokauppaan?

Kun mitattavat tavoitteet ovat selvillä, on aika lähteä suunnittelemaan sisällöntuotantoa. Jatkuvaa tekemistä helpottaa se, että yritykselle on määritetty visuaalinen ilme.. Se antaa yritykselle kasvot sekä persoonallisuuden. Hyvä ilme on selkeä, erottuva ja kohderyhmään vaikuttava. Ilmettä suunniteltaessa täytyy pitää mielessä joustavuus – yritykset kasvavat ja muuttuvat, jolloin ilmeen täytyy mukautua muutoksen  mukana. Kysy ainakin nämä kysymykset ilmettä suunniteltaessa:

🖌  Onko yrityksen logo saatavilla eri väreissä ja eri koossa, jolloin sen voi tarvittaessa yhdistää osaksi kuvia ja videoita?

🖌  Jokaisella yrityksellä on oma väripaletti, joka pohjaa brändiväreihin. Mitkä värit ja väriyhdistelmät toistuvat yrityksen feedissä?

🖌  Millainen on typografia, eli mitä fontteja käytetään missäkin tilanteessa? 

🖌  Millaisia kuvia käytetään ja missä tilanteissa? Kuvamaailmaa pohtiessa mietitään viestiä, tunnetta ja mielikuvia joita kuvilla halutaan herättää. Yrityksen oman kuvapankin lisäksi verkosta löytyy avuksi monia ilmaisia kuvapankkeja, kuten Unsplash. 

🖌  Millaisia symboleita ja grafiikkaa käytetään ja miten niitä luodaan lisää? Esimerkiksi meillä Aava & Bangilla brändi-ilmeeseen kuuluu paljon graafista kuvitusta sekä ikoneita, joita hyödynnämme monikanavaisesti osana brändi-ilmettä tukevia sisältöjämme.

Grafiikka, Instagram

Jotta visuaalinen ilme on johdonmukainen ja helposti toteutettavissa, kannattaa tekemistä helpottaa helppokäyttöisillä suunnittelun työkaluilla. Esimerkiksi Canva on visuaalisen sisällön tuottamiseen  tarkoitettu työkalu, joka kätkee sisäänsä  yli miljoona kuvaa ja lukemattomasti erilaisia grafiikoita sekä fontteja. Canvaan on mahdollista rakentaa myös brändipaketti, jolloin yrityksen fontit, kuvat, logot ja värit ovat hyödynnettävissä ketterästi tunnusten alla, tutussa paikassa. 

Tarinankerronta – kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Kun ihmisille halutaan välittää tunnetta, heille kerrotaan tarinoita. Asiakkaatkin ovat ihmisiä, joita kiinnostaa teknisten yksityiskohtien lisäksi se, kuinka ja miksi yritys voi juuri heitä auttaa. Coca-Colasta ei tullut legendaa ylivoimaisen hyvän ruskean juoman vuoksi vaan siksi, että tästä juomasta kerrottiin valloittavia tarinoita.

Parhaiten tarinoita kerrotaan kuvien ja videoiden avulla. Tarinankerronnassa on oleellista puhutella kohderyhmän edustajaa hänelle merkityksellisellä tavalla. 

Esimerkki: Jäätelöä valmistavan yrityksen tavoitteena on kasvattaa tuotetietoisuutta. Yrityksellä on laaja kuvapankki erilaisista jäätelömauista, joita voi tasaiseen tahtiin postailla Instagramiin… Onko tämä paras keino saada ihmiset kiinnostumaan?

Entäpä jos yritys näyttäisi tapoja, joilla ihmiset voivat nauttia jäätelöstä: Netflixin parissa, kesäiltana ystävän kanssa tai pelastukseksi silloin, kun ottaa päähän?Yritys voi jakaa toimivia makupareja ja vinkkejä siitä, kuinka yhdistellä eri jäätelömakuja herkullisiin lisukkeisiin. Tai vaihtoehtoisesti yritys voi esitellä  mehukkaita sesonkihedelmiä, joita löytyy jäätelömakujen takaa. 

askelmerkit laadukkaiden kuvien ottamiseen

Instagramissa yrityksen sisällöntuotannon odotetaan olevan laadukasta niin tekstin, kuin kuvienkin puolesta. Muistathan myös sen, että maksettujen mainosten ja orgaanisen sisällöntuotannon tulee puhua samaa kieltä. Lähes puolet ihmisistä klikkaa tiensä mainoksen nähdessään ensin mainostajan profiiliin sen sijaan, että seuraisi suoraan mainoksessa olevaa linkkiä. Tästäkin johtuen profiilin on oltava kiinnostava ja puhua yhtenäistä kieltä, jotta asiakas päätyy lopulta myös sinne minne hänen halutaan ostopolullaan kulkevan. 

Laadukas sisältö ei kuitenkaan tarkoita sitä, että onnistuminen edellyttäisi tutkintoa ja järeää ammattikalustoa. Älypuhelimella saa aikaan ihmeitä näiden neljän vinkin avulla.

Neljällä askeleella onnistut:

  1. Valaistus kuntoon 

Kaikki näkemämme on valon ansiota, siksi puhummekin valokuvista. Huono valo aiheuttaa tärähtäneitä ja rakeisia kuvia sekä kohinaa videossa. Valolla ei ole ainoastaan vaikutusta kuvan laatuun vaan myös sen tunnelmaan. Valoa tulee tarkastella sen voimakkuuden, suunnan ja sen luomien varjojen näkökulmasta. Esimerkiksi vastavalo luo syvyyden tunnetta, sivuvalo varjoja ja voimakkaalla valolla saadaan luotua dramaattisempia tunnelmia. 

Vinkki: kuvaa silloin, kun tarjolla on mahdollisimman paljon luonnonvaloa. Keskity kuvaamaan mahdollisimman lähellä ikkunaa ja sammuta kattovalot, jotka tuovat kuvaan usein lämmintä keltaista  valoa.

  1. Yksityiskohdilla tunnelmaa

Ihmiset kiinnittävät huomionsa  yksityiskohtiin, jotka vaikuttavat kuvan tai videon tunnelmaan  ja kertovat sen takana olevasta yrityksestä. Yksityiskohdat tulee suunnitella kohderyhmän näkökulmasta miettien, mitä he arvostavat. Esimerkiksi ruoka näyttää usein hyvältä suoraan ylhäältä kuvattuna siten, että kuvan rekvisiittana on raaka-aineita. Sen sijaan asiantuntijatyöstä kerrottaessa lähirajaukset sumeammalla taustalla vangitsevat katseen tekemiseen. Rekvisiitan lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää erilaisiin kuvakulmiin! 

  1. Laatu – säästä aikaa ja vaivaa jälkikäsittelyssä

Kun kuvaustilanteessa kiinnitetään huomiota kuvan laatuun, ei jälkikäsittelyssä tarvitse pelastaa laadultaan heikkoja kuvia. Mitä siistimpi kuvausympäristö on, sitä vähemmän kuvaa tarvitsee rajata tai muokata jälkikäteen. Laatua ei sovi unohtaa myöskään hetken esillä olevissa sisällöissä, kuten IG-liveissä tai tarinoissa. Varmista siis toimiva nettiyhteys ennen IG-liveä ja vakaa kuvausalusta myös tarinoita  kuvatessasi.

  1. Jälkikäsittelyllä viimeistelty lopputulos

Puhelimet sisältävät monipuolisesti erilaisia  kuvankäsittelyominaisuuksia ja olemassa on myös liuta maksuttomia kuvankäsittelyyn tarkoitettuja sovelluksia, kuten esimerkiksi Adobe Lightroomin mobiiliversio. Yhteneväisen ilmeen takaamiseksi  kuvat kannattaa käsitellä  mahdollisimman yhtenäisellä tyylillä, värejä ja valoja säätämällä.  Hyväksi todetut toiminnot  kannattaa  tallentaa preseteiksi eli asettaa valmiiksi, jolloin kyseisen käsittelyn voi helposti toistaa myös muiden kuvien kohdalla. n.

Vinkki: Videoiden käsittely onnistuu näppärästi myös suoraan Instagramissa. Tällä hetkellä videoeditoinnissa korostuvat tekstin lisääminen videon sanoman vahvistamiseksi, tempoltaan vaihtelevat klipit sekä illuusiomaiset siirtymät eri tilanteiden ja kuvakulmien välillä. Editointimahdollisuuksilla tuetaan tarinankerrontaa sekä saadaan videosta vangitseva.

Kas näin, olet perillä! Lopuksi haluan jakaa vielä vinkeistä tärkeimmän – suunnittelu on puoli työtä ja maaliin pääsee vain rohkeasti tekemällä. Me Aava & Bangilla tuotamme sisällöt, luomme visuaaliset ilmeet, koulutamme kuvaamisesta ja kuvaamme itse. Ota yhteyttä ja kerro, miten voisimme auttaa sinua onnistumaan paremmin!

Instagramista löydät meidät nimellä @aava.bang. Nähdään Instagramissa! 👋

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

Tekoälyn soveltaminen ja erilaisten tekoälysovellusten käyttö modernissa markkinoinnissa ja myynnissä on tänä päivänä jopa jo itsestäänselvää – moni...

Read More
Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More
Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More