Blogi

Kaikki irti Instagramin yritystilistä: Osa 1, Miksi ja mitä?

Instagram tavoitti vuoden 2021 alussa yli 2.3 miljoonaa käyttäjää Suomessa ja määrä kasvaa jatkuvasti. Instagram ei vie ruutuaikaa ainoastaan nuorilta, vaan myös työikäiset ja yhä useammat +60 -vuotiaat ovat aktiivisia Instagramin käyttäjiä. Kannattaako yritysten olla aktiivisia Instagramissa?

Vastaus on kyllä ja juuri siksi keskitymme kolmen blogin verran Instagramin maailmaan. Lähdemme liikkeelle kanavan ominaisuuksista ja ulotamme näppäimistön aina konkreettisiin sisällöntuotannon vinkkeihin asti. Tervetuloa lukemaan ensimmäistä osaa, jossa syvennymme siihen, miksi Instagram on kanava, joka yrityksen kannattaa ottaa haltuun.

Mars Instagramiin - 4 syytä olla aktiivisena Instagramissa

1. Monikanavainen näkyvyys

Elämme mediahälyn keskellä vuorokauden ympäri ja tämän vuoksi sisältöjen nopea kulutus kasvaa jatkuvasti. Uutisvirtaa selataan puhelimen näytöltä ja yrityksillä on vain silmänräpäyksen verran aikaa pysäyttää selaajan peukalo. Mitä useammassa kanavassa kohderyhmän edustaja törmää yrityksen viestiin, sitä helpommin selaajalle jää muistijälki ja peukalo pysähtyy yrityksen sisällön kohdalla. 

2. Yhä useammat kohderyhmät tavoittaa Instagramista

Maapallolla on noin 7.8 miljardia ihmistä ja heistä vuoteen 2023 mennessä jopa 1.2 miljardia käyttää Instagramia. Miksi et olisi siellä, missä asiakkaasi ovat? Instagramin suosion kasvu on ollut nopeampaa verrattuna muihin valtaväestön käytössä oleviin somekanaviin ja alustan suurin potentiaali on vielä edessä.

Alla olevassa kuviossa on kuvattu käyttäjien ikäjakaumaa. Yli 2.3 miljoonasta suomalaisesta käyttäjästä +12 % on 45-54 -vuotiaita. Prosenttilukuna se saattaa kuulostaa pieneltä, mutta esimerkiksi Suomessa se tarkoittaa 278 300 aktiivista käyttäjää 

Instagram-käyttäjien ikäjakauma Suomessa 2021, lähde NapoleonCat.com

3. Instagram on sitouttava kanava

Ei vain suuret seuraajamäärät, vaan sitoutunut seuraajakunta. Vaikka Facebookia kutsutaan toisinaan somekanavien jättiläiseksi, on sitoutuminen Instagramissa 10 kertainen Facebookiin nähden. Sitoutumisella tarkoitetaan tässä yhteydessä kanavassa käytävää vuorovaikutusta, kuten kommentteja ja yksityisviestejä. Instagramissa käyttäjät ovat tutkitusti enemmän vuorovaikutuksessa yritysten kanssa, sillä kanavan vuorovaikutusmahdollisuudet on rakennettu monipuolisiksi ja sitoutumista tukeviksi.

4. Instagram-shoppailun kasvu

Instagram on kanava, joka tavoittaa ostajan. 72 % käyttäjistä tekee ostopäätöksiä sen perusteella, mitä he ovat aiemmin nähneet Instagramissa. Kun tarkastellaan laajemmin ostotottumuksiin vaikuttavia kanavia, on Instagramin vaikutus suurempi esimerkiksi Facebookiin verrattaessa. Kun sisältö on inspiroivaa, opettavaa, vakuuttavaa ja aktivoivaa, tulokset seuraavat perässä.

Instagramissa olevilla yrityksillä on käsissään laajempi markkinoinnin työkalupakki. Seuraavaksi kurkataan tarkemmin kanavan ominaisuuksiin.

Mikä tekee Instagramista ainutlaatuisen?

Instagramin monipuoliset sisältötyypit avaavat oven monelle. Sisältö voi olla vaihtelevaa: asiantuntijuutta ja oivalluksia yrityksen feedissä, arkea reelsissä ja tunteita herättävää sekä sitouttavaa tarinankerrontaa storiesin puolella. 

✨  Videon suosio jatkaa kasvuaan kaikissa eri muodoissa ja videoilla on vahva jalansija Instagramissa. Video voi olla kaikkea tarkasti suunnitelluista muutaman sekunnin yhteenliitetyistä klipeistä (Instagram Reels) aina tunnin kestävään live-lähetykseen. Alusta tarjoaa eri vaihtoehtoja videosisällöille ja käyttäjäystävällisyys takaa aloittelijankin onnistumisen. 

✨ Instagram on otollinen kanava päästää käyttäjät kurkkaamaan yrityksen seinien sisään. Tänä päivänä halutaan nähdä mitä filttereiden takana tapahtuu ja yrityksen markkinoinnilta odotetaan aitoutta. Instagramin sisältötyyppien välittömyys sekä matala vuorovaikutuksen mahdollisuus tuovat yrityksen ja kohderyhmien välisiin kohtaamisiin kaivattua tunnetta.

✨ Instagram on oiva keino tuottaa sisältömarkkinointia, sillä moni hakee alustalta tietoa. Instagram on tunnettu hashtageista (#) joiden käyttäminen vie yrityksen sisällöt myös uusien yleisöjen eteen. Hashtagien avulla sisällöt tavoittavat käyttäjiä riippumatta siitä onko yritys heille ennestään tuttu vai ei. 

✨ Instagram nojaa vahvasti visuaalisuuteen. Alustan keskiössä ovat kuvat ja videot sekä niistä välittyvä sanoma. Kuvat ja videot jättävät helpommin muistijäljen ostajaan ja kanavan erilaiset visuaaliset mahdollisuudet mahdollistavat inspiroinnin sekä tunteen välittämisen ostajalle.

✨ Instagram on avannut ovia modernille vaikuttajamarkkinoinnille. Instagramissa kenestä tahansa voi kasvaa kiinnostavan sisällön myötä vaikuttaja ja käyttäjistä 73 % seuraakin Instagram-vaikuttajia. Yrityksille tämä mahdollistaa tuloksellista yhteistyötä hyvin monipuolisen seuraajakunnan omaavien vaikuttajien kanssa. 

✨ Yrityksille on olemassa Instagramin yritystili, joka tarjoaa lisäominaisuuksia: sen avulla saa esimerkiksi profiiliin “ota yhteyttä” -napin, sijaintitiedot kartalle sekä pääsyn seuraajatietojen tarkasteluun.

Peruspalikat kuntoon Instagramissa

Kuten kaikessa muussa markkinoinnissa ja viestinnässä, tuloksia tavoittelevalla tulee olla suunnitelma, johon nojata. Ei sekoillen, vaan sisältö edellä someen. Mieti vastaukset näihin neljään kysymykseen, mikäli haluat siirtyä tuloksellisen Instagram-markkinoinnin maailmaan:

  • Mitä halutaan saada aikaan? 

Mitä tavoitellaan? Tavoite voi olla kaikkea tunnettuuden ja verkkosivuliikenteen kasvattamisen väliltä, kunhan se on mitattavissa.

  • Keitä halutaan tavoittaa?

On tärkeää tutustua kohderyhmiin ja opetella ymmärtämään heidän tarpeensa. Kohderyhmien ymmärrys auttaa puhuttelemaan oikeita ihmisiä oikealla tavalla. 

  • Millaisella sisällöllä onnistutaan?

Ihmiset viihtyvät sellaisen sisällön parissa, joka jollakin tapaa hyödyttää ja auttaa heitä. Kun sisältö on inspiroivaa, opastavaa, aktivoivaa ja vaikuttavaa, tulokset seuraavat perässä. Sisällön suunnittelun ja tuotannon apuna on hyvä olla sisältösuunnitelma jatkuvan tekemisen tueksi.

  • Miten mitataan ja kehitetään?

Suunnittelusta toteutukseen, tulosten seuraamiseen, ja jatkuvaan kehittämiseen. On tärkeää lähteä rohkeasti tekemään omalla tyylillä, analysoida mikä toimii ja mikä ei ja kehittää tekemistä sen perusteella. 

Olemme aiemmin kertoneet laajemmin tuloksellisen sisältö- ja digimarkkinoinnin tekemisen peruspilareista täällä. Nämä peruspilarit ovat tärkeitä Instagram-tekemisen pohjalla.

Instagram on yksi tärkeimmistä ja trendikkäimmistä sosiaalisen median kanavista markkinoijille vuonna 2021, jonka vuoksi sen potentiaali kannattaa hyödyntää. Miten tavoitat yleisösi kaikkien käyttäjien seasta kerta toisensa jälkeen? Entä miten Instagramin eri sisältötyypit eroavat toisistaan? Seuraavassa blogissa syvennytään Instagramin sisältölajeihin sekä siihen, mitä sisällöntuotannossa pitää ottaa huomioon.

Meidät löydät Instagramista nimellä @aava.bang. Nähdään Instagramissa! 👋