Blogi

Dieselistä digiin kahdessa kuukaudessa – Team Herlevin tarina

Hei! Olet saattanut kuulla ELY-keskuksen konsultointi-palvelusta, mutta tiedätkö miten palvelu toimii käytännössä? Pääset nyt kuulemaan asiakkaani tarinan heidän ensimmäisen digituotteensa tuotteistuksesta,  lanseerauksesta, myynnistä ja markkinoinnista. Tervetuloa mukaan tutustumaan Käläviän lahjaan maailmalle, Team Herleviin ja TIIMIRADIOon!

Dieselistä digiin kahdessa kuukaudessa – Team Herlevin tarina

“Nyt lähti vetähä! Joo hyvi vetää, hyvi vetää! Veetään Titaanilla! Meneekö läpi? Meni läpi, mut anto pikkusen eri kyytiä, voi herranen aika!”

Team_Herlevi_Historianhavinaa_PekkaHerlevi Team_Herlevi_tractorpulling_traktori_tiny

Team Herlevin projektinvetäjältä tulee viesti: “Katos muuten perskeles minkälaisen teoksen osasin tehdä yhdistämällä TIIMIRADIOn äänet ja Tummun kuvaaman videon!”

Olin juuri nähnyt videon Team Herlevin Facebookissa, muiden noin tuhannen early birdsin kanssa, jotka reagoivat heti kun Herlevin tiimi postaa kanavilleen kohtauksia elävästä elämästä tractor pullingin ja komponenttivalmistuksen maailmassa. Loput 60 000 fania seuraavat taustalla. Mieltä lämmittää se, että asiakkaani on innoissaan kehittämässä uusia sisältöjä ja jatkojalostamassa digitalisoitumistaan, aivan kuin pari kuukautta aiemmin yhteisissä työpajoissamme puhuimme.

Yhteinen vauhtimatka Team Herlevin kanssa käynnistyi ELY-keskuksen yritysten kehittämispalveluiden kautta

Keväällä 2021 yhteistyömme Team Herlevin kanssa käynnistyi ELY-keskuksen yritysten kehittämispalveluiden kautta. Toimin Aava & Bangilla valtuutettuna asiantuntijana innovaatioiden kaupallistamisen teemasta. Kehpat eli yritysten kehittämispalvelut ovat kasvuhaluisille yrityksille suunnattuja ja ELY-keskuksen tukemia konsultointi- sekä koulutuspalveluita. Aava & Bangilla on valtuutettuja asiantuntijoita neljässä teemassa: markkinointi ja asiakkuudet, HR-henkilöstöhallinto, innovaatioiden kaupallistaminen sekä analyysit ja kasvu. Yhdessä kollegojeni kanssa tarjoamme apua pk-yrityksille, jotka haluavat kehittää liiketoimintaansa sekä kasvaa markkinoinnin avulla. Konsultointi- ja valmennuskokonaisuudet räätälöidään asiakkaan tarpeisiin siten, että ne auttavat asiakasta eteenpäin liiketoiminnan tavoitteiden mukaisesti. Näin lähdettiin liikkeelle myös Team Herlevin kanssa, tarjoamalla vetoapua nimenomaan digitalisoitumistavoitteisiin.

Team Herlevi on kansainvälisesti tunnettu ja arvostettu tehokkaiden dieseleiden tekijä. Tiimillä on vuosikymmenten kokemus hulluista kokeiluista tractor pullingin sekä kuorma- ja henkilöautojen parissa, jotka ovat kerryttäneet tiimille vertaansa vailla olevan tietotaidon dieselmoottoreista ja erilaisista ajoneuvoista. Team Herlevin ammattitaito ja tekemisen meininki on vertaansa vailla. Jo vuosien ajan tiimi on omalla railakkaalla ja aidolla tavallaan kertonut arjestaan ja projekteistaan myös somessa, tehden perheenisä Pekka Herlevistä tunnetun some-hahmon. “Minulla kun ei ole paljoa nuita sormia ja kirjoittamisen kanssa on muutenkin vähän niin ja näin, niin teen mieluummin näitä videoita”, sanoo Pekka. Ja sitten laitetaan videot samantien someen, iliman filttereitä.

Maailman muuttuminen kohti yhä vihreämpiä arvoja on vähentänyt dieseliin perustuvaan autorakentamiseen ja tractor pulling -kisaamiseen liittyvää liiketoimintaa, ja korona vauhditti tätä kehitystä lakkauttamalla kisatapahtumat kesällä 2020. Tilanne sai Team Herlevin miettimään kuinka he voisivat kehittää liiketoimintaansa kestävämpään suuntaan. Tästä tarpeesta nousi uusi strategia Dieselistä digiin

56

Strategia lähtökohtana, dieselistä digiin ja digibisnekseen

Strategia toimi pohjana yhteistyölle ja tavoitteet linkittyivät vahvasti toiminnan digitalisoimiseen. Yhteistyömme käynnistyi pohdinnalla vaihtoehtoisista tavoista koeponnistaa tekemistä. Team Herlevi on ennen kaikkea tiimi, perhe, joka puhaltaa yhteen hiileen. Kansakoulupohjalta, ja yli kuusikymppisenä voi ponnistaa someen ja rakentaa digibisnestä, kun taustalla on toimiva roolitus.

Projektin vetäjänä vahvuuksiaan pääsi hyödyntämään toinen perheen tyttäristä ja hän sanoo heti aluksi: “Ne kyllä tekee mitä käsketään. Se voi ottaa vähän aikaa kun siellä Käläviällä tuumailevat, notta mitenkähän tuokin tehdään, mutta kyllä ne lopulta sen aina selevittää. Ja omalla tyylillään. Lopputulos ei välttämättä oo aina just sitä mitä tilattiin mutta sehän ei haittaa kun se on yleensä hauskempaa.” Konsultointipäivinä  teimme toimintasuunnitelmaa, laadimme askelmerkkejä ja välitimme tehtävät tiimille. Kälviällä käärittiin hihat ja laitettiin tuulemaan. Kaikki digitekeminen ei suinkaan ollut helposti hahmotettavaa tai luontevaa tiimin iäkkäämmälle väelle, mutta rohkenen väittää, että heidän tekemistä seuraamalla myös seuraajista diginatiiveihin kuulumattomat saivat inspiraatiota ja rohkeutta kokeilla!

“Siinä kun harrastuksena töiden jälkeen tekee, perhe juoksee syliin, hallin vintillä yhteys pätkii ja on sitä kaikkea muutakin elämää, oli hyvä, että kehitysprojektissa saatiin keskittyä tiiviissä purskeissa aina konkreettisiin asioihin, joita vietiin askel kerrallaan eteenpäin. Etenkin, kun samaan aikaan ensimmäistä digituotetta, TIIMIRADIOta, kehittäessä laitettiin uusiksi myös brändin graafinen ilme, logo ja nettisivut. Lippikset ja t-paidat saatiin myyntiin myös. Aika kova setti todella lyhyessä ajassa!”

Team_Herlevi_Tiimiradio_koko_tiimi_tiny

Digituote ulos kuukaudessa

Team Herlevi lanseerasi ensimmäisen digituotteensa eli TIIMIRADIOn 3.7.2021. Tuotteen idean taustalla oli formuloista tuttu radioyhteys, jolla varikkotiimi ja kuski keskustelevat keskenään kisan aikana. Team Herlevin digituotteen lisäarvo oli siinä, että nyt otettiin myös yleisö mukaan kuulemaan tiimin täysin suodattamattomat juttelut. Ostamalla niin kutsutun Kisapassin eli linkit lähetyksiin, Zoom-yhteydellä saattoi kuka tahansa päästä kuulemaan salaiset kilpailuaseet sekä ärräpäät, ja lisäksi lukuisia pullinkitarinoita vuosien varrelta kymmenen viikoittaisen lähetyksen ajan. Osassa lähetyksiä oli mukana myös videoyhteys ja yleisö pääsi osallistumaan juttuun chatin kautta. Lähetyksistä tehtiin myös tallenteet. Ydintiimi linjan päässä olivat perheenpää Pekka ja poikansa Matti, välillä mukana oli myös vierailevia tähtiä. Tämän tuotteen myötä moottoriurheilusta ja tekniikasta kiinnostuneet ihmiset pääsivät entistä lähemmäksi Team Herlevin arkea ja tekemistä.

“Päästiin todella nopeasti markkinoille ja saatiin hyvä vastaanotto. Kausikortteja eli pääsylippuja TIIMIRADIOn kuunteluun myytiin heti ensimmäisten viikkojen aikana niin hyvin, että piti oikein nostaa myyntitavoitetta. Vastaanotto on ollut jopa niin innokasta, että YLE tuli tekemään Pekasta uutishaastattelua ja saatiinpa juttua näkyviin muihinkin medioihin. Potentiaali on vielä isompi, mutta tämä kohderyhmä vaatii lämmittelyä ennen kuin kokevat digituotteiden kuluttamisen omaksi jutukseen. Keskeistä oli se, että on uskallettu edetä, vaikka kaikki on pitänyt opetella alusta alkaen ja on myös toteutettu täysin tiimin kesken.” 

“Tämä lämpö mikä tihku ohjelmasta. Vanhojen tilanteiden muistelut ja uusien ongelmien ratkaiseminen suorassa lähetyksessä. Ja myös kun kaikki ei mene ihan kuin strömsöössä. Kaikista paras oli kun sai olla kisapaikalla ja seurata kisoja ja samalla tiimiradio käynnissä.  Meinasi montaa kertaa nauraa itseään palasiksi. Kiitos tämä on parasta mitä voi kuunnella ja katsoa missä vaan. On pelastanut monta harmaata lauantaita ja jonkun perjantain. Tiimiradion lähetykseen jälkeen ei vain voi olla enää harmaalla tuulella. Kiitos. 🤗  Teille kaikille.” - asiakkaan palaute TIIMIRADIOsta

4955

Lopputuloksena digitaalista liiketoimintaa, vetoapua ja tsemppausta

“Konsultoinnissa tärkeää oli tämä vetoapu ja tsemppaus, mutta tietenkin myös se, että toimenpiteillä saatiin aikaan digitaalista liiketoimintaa. On tämä vaatinut ihan omanlaista rohkeutta kun luodaan jotain täysin uudenlaista tyhjästä. Kaikkihan ei todellakaan mennyt kerralla putkeen, vaan joka lähetyksessä on ollut omat säätönsä, mutta kyllä se kauden loppupuolella alkoi jo sujua niin ettei koko aikaa tarvinnut jännittää.”

Emme suinkaan halua väittää, että kaikki olisi sujunut kerralla oppikirjan mukaisesti – kenraaliharjoitukset muistuttivat toisinaan enemmän kurkku suorana huutamista, kuin h-hetkeä ennen livelähetystä. Tuolloin toistelluin kysymys oli Pekan suusta kaikuva  "Kuuluuko, tänne ei kuulu mitään."

Eikä se ole digituote eikä mikään, ellei pieniä teknisiä haasteita tai verkkoyhteyden ongelmia olisi matkan varrella kohdattu. Kertaalleen heikko yhteys pakotti toteuttamaan lähetyksen pelkän äänen voimin ja ostettiinpa TIIMIRADIOlle omat puhelimetkin matkan varrella, sillä Matin ja Pekan puhelimista oli metallijauho ja öljy tuhonnut äänenlaadun.

Vaikka videoiden editointi vei alkuun mukavasti muutaman yön, akkujen lataaminen edellytti kottikärryllisen virtapankkeja ja välillä on jouduttu turvautumaan osaavampaan assistenttiin kuvan ja äänen saralla, olemme eläneet todeksi tiimin arvoja: vaikka kisataankin tosissaan, niin siitä huolimatta etusijalla on hauskanpito yhdessä, reilulla meiningillä. Tästä kertoo muun muassa TIIMIRADIOssa kyläilevät vierailevat tähdet, joita kilpakumppaneiksikin kutsutaan.

Reipas huumori, hauskat ja välillä kuulijaa haastavat sanavalinnat, aito murteen käyttö ja avoin tyyli kertoa näistä hommista. Todella mukavaa on kuulla tarinoita vuosien varrelta kisareissuilta ja sattumuksista siellä sun täällä.” - asiakkaan palaute TIIMIRADIOsta”

Kokeilepa miltä kuulostaa:
👉 https://fb.watch/7RyZ1jKUPP/
👉 https://fb.watch/7Ry-CiNyLN/

Team Herlevin digitaalinen tulevaisuus

Team Herlevin ensimmäinen digitaalinen tuote saa varmasti jatkoa ja tulee kehittymään. Annoimme isolle yleisölle ilmaiseksi pääsyn muutaman lähetyksen tallenteeseen, jotta pääsevät kokemaan mitä TIIMIRADIO on käytännössä ja miten se toimii. Samalla saimme lisäymmärrystä kuinka iso joukko tuotteesta olisi kiinnostunut, mikä on tärkeä tieto mietittäessä konseptin ansaintalogiikkaa tulevaisuutta ajatellen. Myös palautekysely toteutettiin ilmaisten maistiaisten jälkeen.

Tavoilleen uskollisesti Team Herlevi elää hetkessä. Elää niin hetkessä, että tietyillä tiimiläisillä pääsee monta kirosanaa ennen livelähetyksen alkua. Ei siksi, etteikö tekeminen innostaisi, vaan siksi, että kaikki on yleensä vaiheessa ja keskittyminen on huulen heitossa tai makkaran syömisessä. Perkele. 

Koronan aikaan on tullu nähtyä monen sortin virtuaalilähetyksiä, jopa itsekkin niitä joutunut tekemään ja tarttee kyllä sanoa että tässä on hyvin yhdistetty sellanen kotikutoinen fiilis, mutta silti selkeästi etenevä tarina. Toki kisapäivät etenee niin kun etenee, mutta verstaalta tulevat lähetykset ainakin kuulostavat siltä niin kuin tarinan ympärillä olisi jokin suunnitelma mistä jutellaan. Eli fiilis on sama kuin olisi mestareiden kanssa esson baarisa kaffia juomassa ja näin se pitää ollakkin! Tallenteet ovat erittäin tärkeitä. Itsellä on paljon aikaa auton ratissa arkisin auton ratissa jolloin niitä on hyvä kuunnella.” - asiakkaan palaute TIIMIRADIOsta

Lue lisää matkasta Team Herlevin kanssa referenssin muodossa täältä.

51